Thursday, April 20, 2017

Blog Dialihkan ke Web Busuk.Org


Setelah selesai update blog sebentar tadi, dengan tergerak hatinya nak melihat blog sendiri. Tiba-tiba blog tak boleh dipaparkan tetapi dibawa ke laman web lain. laman web tersebut ialah laman web Busuk.Org. eh, kenapa pula tiba-tiba keluar laman web busuk nie? busuk betullah! 


Inilah paparan yang keluar semasa kita view blog kita. Ia akan menjadi laman web khusus untuk busuk.org. amboi, ambil kesempatan ke ape nie? penat-penat orang datang nak view blog kita, dia ambil port pulak ye. habis hilang visitor kita tau.

Apabila saya membuat siasatan *chewah*, saya mendapati beberapa blogger turut terkena tempiasnya. ingatkan hanya saya sahaja yang terkena. Apabila saya mencari punca busuk.org tersebut di template blog, didapati bahawa memang saya ada menggunakan widget busuk.org itu, iaitu shoutbox. 

Cara untuk membuang widget yang memberi masalah:

Buang script yang tak berkenaan dalam blog. buka HTML blogspot anda dan cari semua script yang mencurigakan atau dengan kata lain, script dari luar. jika widget itu ada di dalam HTML, anda cuma perlu CTRL-F pada coding HTML dan buang widget yang berkaitan. 

Cara untuk membuang, cari perkataan "busuk.org" dan anda akan terjumpa HTML seperti gambar di bawah. buang perkataan yang berwarna biru dan save selepas edit. siap.


Dalam kes saya, saya meletakkan widget busuk.org di luar HTML, iaitu di kawasan widget di Layout. teknik yang paling senang untuk dilakukan, remove sahaja widget tersebut. mudah!


sebelah kiri ialah shoubox, sebelah kanan ialah shoutmix.

Shoutbox adalah pengganti Shoutmix, digunakan sebagai kotak komen. mungkin blogger lama tahu mengenai Shoutmix. Shoutbox busuk lebih mesra-pengguna dan lebih cantik berbanding Shoutmix. disebabkan itu ramai blogger menggunakan Shoutbox busuk. selepas ini saya kena mencari shoutbox baru yang bersesuaian dengan blog saya. 

Blog saya pernah kena hack atau dialihkan sebanyak dua kali. ok dua kali. nak tahu, anda boleh baca di artikel di bawah:

lovenota: ingatkan blog kena hack la tadi. takut sangat..ishk3~


No comments:

Post a Comment

komen yang baik2 je taw!
thanks! arigatou! gracias! danke! gamsahabnida!
(✿◠‿◠)

Copyright © 2008-2020 by Ⓜⓘⓢⓢ Ⓑⓐⓛⓠⓘⓢ™. All Right Reserved ®